HRM Partnersin uudistumismatka

Sain hallitukselta kolme ja puoli vuotta sitten tehtäväksi kääntää yrityksemme kurssin. Aloittaessani HRM Partnersin toimitusjohtajana sain vastuulleni sekä maineikkaan yrityksen että osaavan henkilökunnan, jota kutsumme heimoksi. Taloudelliset luvut sen sijaan eivät olleet samalla tasolla; liikevaihto oli laskenut neljä vuotta peräkkäin ja suhdanteet heiluttivat yritystämme kuin Mikkiä merihädässä. Käynnistyi HRM Partnersin opettavainen uudistusmatka.

Mitä sain matkaani mukaan? Ensinnäkin, vahvoille arvoille perustetun yrityksen, jonka toimintaa on aina ohjannut halu ”olla hyvä yritys”, kuten HRM Partnersin perustajat Staffan Kurtén ja Fred Kosk olivat määritelleet. Toiseksi sain miehistöksi vahvan heimon, joka janosi uutta suuntaa ja oli valmis tekemään hartiavoimin töitä laivan kääntymiseksi.

Strategia luo suunnan

Kun HRM Partners määritteli itselleen uuden strategian vuonna 2017 osallistui sen laatimiseen koko heimomme. Kun maalasimme kuvaa siitä mitä halusimme tulevaisuudessa olla, sisälsi se vanhan kunnon hääperinteen mukaisesti, ”jotain vanhaa, jotain uutta, jotain lainattua, jotain sinistä”.

Jotain vanhaa: Ensimmäisenä asetimme yrityksen arvojen mukaisesti tavoitteeksemme olla hyvä ja haluttu työpaikka. Uskomme vahvasti, että hyvä työntekijäkokemus luo pohjan vaikuttavalle asiakastyölle: luottokumppanuudelle ja inhimilliselle asiakaskokemukselle.

Jotain uutta: Ymmärsimme, että elämme keskellä merkittävää liiketoimintaympäristön ja työelämän muutosta, jossa työn merkitys muuttuu; jossa kyvykkyydet, osaamiset ja työelämätaidot ovat murroksessa; ja jossa johtaminen määritellään uudestaan. Päätimme ankkuroida tekemisemme työelämän murrokseen ja valitsimme omaksi johtotähdeksemme työn merkityksellisyyden.

Jotain lainattua: Oivalsimme, että uudistuvat ja vaikuttavat ratkaisut rakennetaan yhteistyössä vahvan kumppaniverkoston kanssa. Asetimme tavoitteeksemme olla vahva lipunkantaja ja ajatusjohtaja työelämän murroksessa yhdessä asiakkaittemme ja kumppaneittemme kanssa.

Jotain sinistä: Halusimme, että brändimme ilmentää uutta strategiaamme ja kertoo vahvaa tarinaamme. Sinisestä tuli brändivärimme.

Brändi kertoo tarinan: Vastuullisuus, merkityksellisyys, vaikuttavuus

HRM Partnersin tarkoitus on luoda parempaa ja merkityksellisempää työelämää. Olemme aina katsoneet asioita ihmisten kautta ja siksi halusimme tuoda ihmisten tarinat brändimme keskiöön.

Oletko huomannut, että brändimme keskiössä on puhekupla? Sen tarkoitus on tehdä asiakkaittemme tarinat näkyviksi ja antaa tila ihmisten väliselle dialogille ja merkityksellisille kohtaamisille.

Kun avasimme brändimme asiakkaittemme ja ihmisten tarinoille, kirkastui myös meille itsellemme entistä vahvemmin ne arvot, joiden varaan haluamme rakentaa tulevaisuuden työelämää. Tänä päivänä toimintaamme ohjaavat kolme punaista lankaa: vastuullisuus, merkityksellisyys ja vaikuttavuus.

Ihmiset tekevät muutoksen

Joku on viisaasti sanonut, etteivät yritykset tee mitään, ihmiset tekevät. Niin meilläkin. Mikä tahansa yritys voi laatia uuden strategian tai pukea brändinsä uuteen kuosiin. Mutta vasta ihmiset tekevät strategian eläväksi ja määrittelevät mikä yrityksen brändi pohjimmiltaan on. Olemme heimon kesken vuosittain valinneet merkittävimmät onnistumiset, ja vaikka niihin on kuulunut myös isot onnistuneet asiakasprojektit, on ’top kolmessa’ aina ollut onnistuminen yhdessä, heimona. Yksi valmentajamme sanoikin, että olemme kuin jalkapallojoukkue, joka ennen iloitsi vain tähtipelaajien maalikimarasta, mutta on nyt oppinut pelaamaan joukkueena. Vaikka suutarin lapsilla ei aina olekaan kenkiä, niin me olemme itse pyrkineet elämään niin kuin opetamme.

Vaikeuksien kautta voittoon

Vaikka tänä päivänä voimmekin iloita hyvistä tuloksista, on matka ollut kaikkea muuta kuin helppo: suhdanteet vaikuttavat vieläkin liiketoimintaamme, emme ole immuuneja globaaleille pandemioille eivätkä muutosvastarinta ja työuupumukset ole meillekään vieraita. Usko yhteiseen tulevaisuudenkuvaan ja strategiaan on välillä ollut koetuksella, erityisesti vaikeina aikoina.

Strategia on valintoja, joiden lopputulos ratkeaa vasta vuosien päästä ja myrskyn keskellä voi olla vaikea nähdä horisonttiin. Joskus laivan kääntäminen voi viedä vuosia, mutta se kääntyy vain silloin kun miehistö, meidän tapauksessa heimo, pysyy yhtenäisenä.

Ja juuri kun saavutimme yhden sataman, eli tavoittelemamme tulokset, alkaa uusi matka yrityskauppamme myötä. Tällä kertaa lähdemme kuitenkin matkaan entistä vahvempana miehistönä uskoen vahvasti, että määränpäässä meitä odottaa entistä valoisampi tulevaisuus – siitäkin huolimatta, että matkalla kohtaamme aivan varmasti sekä myötä- että vastatuulta.

Paula Kilpinen, toimitusjohtaja, HRM Partners
Kuva: Heli Hirvelä