Kannattiko Nordic Business Forumissa käydä?

Tämä kysymys esitettiin minulle sen jälkeen, kun olin viettänyt kaksi inspiroivaa päivää Messukeskuksessa Helsingissä.

”Eikö Nordic Business Forumin olisi jo aika uusiutua”, oli toinen kysymys.

Jäin näitä miettimään.

Mikäli tiedät jo riittävästi tekoälystä ja lohkoketjuista niin ei kannata. Jos tunnet oman itsesi ja omat parhaat voimavarasi, ja osaat hyödyntää niitä maksimaalisiin suorituksiin niin ei kannata. Jos jo ymmärrät ihmisten erilaisuutta ja mahdollisia haasteita vuorovaikutustilanteissa ja kommunikoinnissa niin ei kannata. Jos jo tiedät mihin suuntaan uusin strategiatutkimus ja -kehitys on mennyt ja menee niin ei kannata. Jos jo olet sisäistänyt mitä merkityksellinen työ tarkoittaa ihmisille ja mitä ”purpose” tarkoittaa yrityksille ja osaat näitä oppeja työssäsi käyttää niin ei kannata. Jos jo ymmärrät mitä ”the second era of Internet” pitää sisällään niin ei kannata. Mikäli jo tunnet maailman ensimmäisen AI-psykologin ja mihin hän kykenee (ei arvostele eikä tuomitse, ja osaa lukea sinua paremmin kuin sinä itse) niin ei kannata. Mikäli maailman parhaimpiin kuuluvat aivot ja tutkijat eivät sinulle anna mitään niin ei kannata. Tämän sanon, vaikka ihan kaikki esitykset eivät napakymppejä olleetkaan.

Mikäli et halua tunnejälkiä tapahtumasta, voit yhtä hyvin katsoa tilaisuuden striimattuna tai lukea tapahtuman sisällöstä jälkeenpäin (esim. HS 28.9: ”Ne sanat, joita Suomen johtajat kuulivat keskiviikon ja torstain aikana, tulevat pyörimään Suomen toimistojen palavereissa koko syksyn”). Vähän sama asia kuin jättäisit jonkun hyvän konsertin väliin ja tyytyisit seuraavan päivän lehtiarvosteluihin.

Mikäli tuo kupliva, innostava tunne, joka sinulla on sisälläsi päivän päätteeksi, ja joka saa ajatukset ja ideat temmeltämään päässäsi, ei ole sinua varten, niin ei kannata. Se, miten ideat ja ajatukset jatkossa näkyvät sinun ja minun työssäni tai omassa firmassa, on täysin meidän omalla vastuullamme.

Jos haluat nähdä ja kokea miten loppuun asti viimeistelty asiakaskokemus rakennetaan ja toteutetaan (customer experience) niin mene opintomatkalle NBF:iin. Jokainen yksityiskohta on ajateltu asiakkaan/kävijän näkökulmasta. Erinomainen palvelu on yksityiskohdissa. Silloin asiakkaan odotukset ylittyvät reippaasti – odotukset jopa yllättyvät.

Kuulin tällaisen tarinan: joku oli hukannut Apple iPad-kynänsä Messukeskuksessa. Hän kävi infossa kysymässä, josko joku ystävällinen sielu olisi sen löytänyt ja tuonut infoon. Ei ollut. Puoli tuntia tämän jälkeen hän sai puhelun, jossa ystävällinen, nuori asiakaspalveluhenkilö soitti ja sanoi että ”Valitettavasti kynäsi ei ole löytynyt mutta olemme ostaneet sinulle uuden”. Mikä tunnejälki!

Tai systemaattinen networking. Voit valita, haluatko tehokkaan tavan (Brella), jossa tapaat juuri haluamiasi ihmisiä juuri sovittuun aikaan, vai haluatko sulatella asioita itseksesi ja rauhassa. Jälkimmäinenkin käy.

Suosittelen, että jos ensi vuonna menet Nordic Business Forumiin, mene sinne avoimin mielin, silmin ja korvin. Jätä ennakko-odotukset ja -asenteet kotiin. Tulet yllättymään.

No mikä ettei?

Osallistumismaksu on tietysti iso raha ja kannattavuuden arviointi tästä näkökulmasta jää sinulle.

Staffan Kurtén, hallituksen puheenjohtaja, senioripartneri, valmentaja

 

Avainsanat