Sosiaalinen media rekrytoinnissa

Tämän viikon videohaastattelut-workshopissa kävimme hyvää keskustelua siitä, miten itsensä katseleminen videolta voi tuntua (etenkin ensimmäisillä kerroilla!) hankalalta ja vaivaannuttavalta. Toisaalta samaan aikaan nuoret kuvaavat itsestään videoita esimerkiksi YouTubeen ja Instagram Storiesiin rennosti vailla sen suurempaa suunnittelua tai valmistautumista.

Sama ilmiö näkyy laajemminkin sosiaalisen median käytössä. Jos somea ei ole tottunut käyttämään, etenkään työnhaun välineenä, voi oman profiilin päivittäminen ja työnhaun kannalta oleellisten asioiden esiin tuominen tuntua vaikealta tai esimerkiksi teennäiseltä.

Fakta kuitenkin on, että sosiaalinen media on tärkeä rekrytointikanava. Some-guruksi ei tarvitse lähteä pätevöitymään, mutta läsnäolo somessa on työnhakijalle hyödyksi. Moni on työllistynyt esimerkiksi ilmoittamalla Facebookissa omalle verkostolleen työn tarpeestaan.

Työnhaussa täysin huoleton ja suunnittelematon somen käyttö tuskin tuo parhaita tuloksia, mutta toivoisin, että voisimme kaikki ottaa ripauksen mallia nuorten ennakkoluulottomasta asenteesta somea ja etenkin itselle uusia kanavia kohtaan.

Katariina Köykkä,
joka sparraa valmennuksessamme olevia mm. videohaastatteluihin

 

Avainsanat