Uratarina: Konsultista coachiksi -mikä on merkityksellistä työssäni?

”Ai, sä siirryt sinne hooärrään?”. ”Mahtavaa, se on kyllä aivan sinun paikkasi, olemme todella iloisia puolestasi ja surullisia menetyksestämme”. ”Sinä se olet kyllä todella levoton, kun et missään paikassa pitkään viihdy”. Näin totesivat silloiset työkaverini ja pikkuveljeni (se jälkimmäinen kommentti), kun kerroin siirtyväni vauhdikkaiden ja äärimmäisen antoisien lähes 7 konsulttivuoden jälkeen valmentajan ja asiakkuusjohtajan työhön HRM Partnersille. No miksi? Miksi halusin vaihtaa uusiin haasteisiin ja miten olin tähän vaiheeseen tullut?

AMMATILLINEN KICK-OFF BRÄNDIEN JA MARKKINOINNIN MAAILMASSA

Vastavalmistuneena 24-vuotiaana kauppatieteilijänä aloitin ensimmäisen ”oikean työn” unelmayrityksessäni. Mahtavat työkaverit, oma vastuualue, kansainväliset ja isot brändit, lanseeraukset, kuluttajien ja markkinoiden tutkiminen, kansainväliset verkostot koulutuksineen ja työmatkoineen. Kaikkea sitä mistä nuorena, vastavalmistuneena kauppatieteilijänä olin vain ikinä haaveillut. Tuntui hienolta päästä vaikuttamaan siihen mitä suomalaiset kuluttavat ja rakentamaan suomalaisten tarpeisiin sopivia brändejä. Tie vei välillä muualle ja sitten takaisin unelmayritykseeni. Enemmän vastuuta ja velvollisuuksia -uusia tuoteryhmiä, alainen, useampia alaisia, oma Suomen tiimi ja tiimi myös muualla Pohjoismaissa. Mitä enemmän sain vastuuta, sitä merkityksellisemmäksi koin työni ja sitä enemmän koin oppivani. Ja sitä enemmän itselläni heräsi kysymyksiä -osaanko auttaa ja tukea tiimiäni oikein, miten autan heitä onnistumaan, miten ratkaisen haasteellisia tilanteita, entä miten itse johdan omaa työtäni ja onnistun omissa kovenevissa tavoitteissani. Tämän jälkeen matka vähittäiskauppaan, jossa sain lyhyestä ajasta huolimatta ainutlaatuisen ja hienon muutosjohtamisen kokemuksen.

MATKA JATKUU – HUIKEA KONSULTOINNIN OPPIMISKÄYRÄ

”Faktapohjaisuuteen pohjautuvaa konsultointia firmassa, jonka missiona on auttaa asiakasyrityksiä menestymään globaalissa kilpailussa. Ihan mahtavaa!”, totesin aloitettuani konsulttina. Koin suurta merkityksellisyyden tunnetta kun pystyin tekemään isoista analyyseista asiakasyrityksiämme hyödyttäviä löydöksiä ja johtopäätöksiä. Omalle kansainväliselle markkinoinnin kokemukselleni oli käyttöä yritysten painiskellessa erilaisten markkinoinnin ja kaupallisten haasteiden parissa. Koin tekeväni merkityksellistä työtä auttaessani asiakkaitamme tekemään tuloksellisempaa markkinointia. Sain hoitaakseni myös organisaatiomme HR-tehtävät, miten mielenkiintoista ja merkityksellistä! Yrityksemme kasvaessa palvelujemme sisältö laajeni ja autoimme asiakkaitamme myös isoissa strategisissa haasteissa ja yritystason kasvun luomisessa. Huikea oppimiskäyrä, hienoja asiakkaita useilta eri toimialoilta sekä äärimmäisen mielenkiintoisia hankkeita. Ja jälleen huomasin kysymysten nousevan. Huomasin myös itse etsiväni työni merkityksellisyyttä, olin ehkä itsekin muuttunut kaiken kokemani aikana.

MIKÄ ON NYT MERKITYKSELLISTÄ JA MIKSI?

Miksi terävienkin strategioiden käytäntöönvienti on vaikeaa ja hidasta? Miksi tuntuu siltä, että vaikka yrityksellä on innostava päämäärä, ketterä strategia, ainutlaatuinen brändiportfolio ja vahva jakelu, mutta kasvua ei synny? Ohjausmallikin on jo mietitty tukemaan uutta strategiaa ja kykyä tehdä nopeita päätöksiä. Kommunikointi on hoidettu ja roolit ja vastuutkin jo selkeytetty, mutta kasvua ei siltikään synny. Kaikkea ei voi selittää toimintaympäristön muutoksella tai digitalisaatiolla. Kyse on paljon johtajuudesta ja siitä millaisia johtamiskyvykkyyksiä alati muuttuvassa ja monesti ennakoimattomassakin toimintaympäristössä menestyminen edellyttää.

  • Miten innostan muita ja mistä itse innostun?
  • Miten tuen muita omaan vastuunottoon ja rohkeuteen tarttua mahdollisuuksiin?
  • Näenkö toisissa ihmisissä heidän vahvuutensa ja viisautensa? Entä miten autan heitä tuomaan nämä esille?
  • Mikä auttaa toisia parhaiten kehittymään ja kasvamaan haasteiden edessä? Entä itseäni?
  • Miten herätän muissa johtajuuden? Entä miten johdan itseäni?
  • Mikä on muille merkityksellistä työssä? Entä itselleni?

Minun työni merkityksellisyys löytyy tällä hetkellä em. kysymysten ääreltä. Merkityksellisyyden ytimessä ihminen, muutos ja kasvu. Uskon, että ihmisen onnistumisen ja menestymisen kautta tapahtuu yritysten kasvu. Mikä tekee sinun työstäsi juuri sinulle merkityksellisen?

Kaisa Uurtamo, asiakkuusjohtaja, valmentaja

Linkki Kaisan esittelyyn 

 

 

Avainsanat