Löysin HRM Partnersin uravalmennuksessa oman intohimoni – asiakkaat ja hyvinvointi

Vieraskynä, Suvi Helin:

Löysin uravalmennuksessa oman intohimoni – asiakkaat ja hyvinvointi

Edellisessä työssäni seurasin kiinnostuneena markkinoinnin trendejä. Digitaalisuus ja automatisaatio tuntuivat koskettavan kaikkia ja alaan katsomatta siihen panostettiin paljon. Toimialoista hyvinvointiala kasvoi selkeästi ja katseeni kääntyikin sinne. Pitkän mediaurani aikana oli herännyt halu oppia uutta ja nyt oli aika tehdä muutos. Halusin myös positioitua urallani uudestaan. Uranvaihdos ei ole harvinaista, mutta haastavaa, sanotaan. Miten sen itse tekisin?

Päädyin HRM Partnersin uravalmennukseen, jossa henkilökohtainen omavalmentajani Päivi Erkkilä avasi kokonaismarkkinoita ihan uudella tavalla. Tätä juuri kaipasin! Löysin uusia puolia niin itsestäni kuin myös työmarkkinoilta.

Yksi HRM:n workshop jäi erityisesti mieleen. Kaksi pankkimaailman ammattilaista olivat kehittäneet uudentyyppisen menetelmän kehittää itseään mielenkiintoisella ja monivaikutteisella tavalla. Pop up -projekti perustuu yksilöä kiinnostavaan aiheeseen ja sen jalostamiseen markkinoiden hyödynnettäväksi. Projektissa uusi ajankohtainen tutkittu tieto on avainasemassa ja se jaetaan yritysmaailman käyttöön verkostoitumalla ja joukkoistamalla – ilmaiseksi. Mikä olisi kiinnostavampaa kuin pureutua itseään innostavaan aiheeseen ja jakaa siitä uutta tietoa eteenpäin ja samalla tavata aiheen parissa vaikuttavia muita osaajia. Tätä kautta olisi myös mahdollisuus löytää uusi ura oman mielenkiinnon lähteillä.

Päädyin tekemään siskoni kanssa Pop up-tutkimuksen yhdistäen kiinnostuksen ja intohimon alueemme ja yhdessä toistemme ammattitaitoja hyödyntäen. Tutkimuksen aiheeksi kulminoitui ´Miten asiakasymmärrys vaikuttaa yksilön työhyvinvointiin?´ Miten sitten päädyimme tähän pisteeseen?

Polkuni kohti Pop up -tutkimusta

Opiskelin työni ohella Aalto-yliopistossa palvelumuotoilua ja kiinnostuin kokonaisvaltaisesta liiketoiminnan kehittämisestä asiakastiedon avulla. Asiakkaat ovat aina olleet keskiössä pitkän mediaurani aikana, sillä kohderyhmien tunteminen ja omien asiakkaiden liiketoiminnan ymmärtäminen näyttelivät pääosaa. Halu siirtyä kehittämään liiketoimintaa hyvinvoinnin alalla palvelumuotoilun keinoin oli suuri ja päätin toimia.

Kun yrityksen asiakasymmärrys ja työntekijöiden hyvinvointi niitataan yhteen, syntyy positiivista draivia ja menestyviä yrityksiä. HR-ammattilainen onkin yrityksen keskiössä, valmiina toteuttamaan tätä. Mietin, mikä on tilanne tänään? Entä teidän yrityksessänne?

Asiakasymmärrys loi minun työhöni aina mielekkyyttä ja motivoi kehittämään asiakassuhdetta ja luomaan lisäarvoa asiakkaalle. Yritykselle tämä merkitsi tuloksellisuuden lisäksi tyytyväisen asiakkaan sekä motivoituneen työntekijän.

Lähdin innokkaana keskustelemaan hyvinvoinnista ja löysin itseni Co-creation -kesäkurssilta luomassa kokonaisvaltaista digitaalista hyvinvointipalvelua yrityksille asiakastiedon avulla. Liityin nopeasti myös sosiaalisen median työhyvinvoinnin ryhmiin, jotka pursuavat kirjoituksia ja tietoa aiheen ympäriltä.

Tapasin HRM Partnersin workshopeissa kiinnostavia henkilöitä ja ajankohtaisia aiheita. Kehitysideoita pulpahteli eri suuntiin, myös HRM:lle tarjosin palvelumuotoiluprojektia. Olin ’liekeissä’ ja innostunut, avartunein katsein.

Hyvinvointi kiinnostaa meitä kaikkia. Se koskettaa meitä töissä ja vapaa-ajalla. Jatkossa kun työnteon ja vapaa-ajan rajat hälvenevät, meidän tulisi innostuneesti johtaa ja kehittää itseämme oman hyvinvointimme kautta. Asiakkaan ymmärtäminen on pohjana motivoituneelle tekemiselle ja motivoitunut työntekijä on innostunut työstään – ja voi hyvin. Miten teidän yrityksessänne työntekijän hyvinvointi on kytketty asiakasymmärrykseen? Onko asiakaskokemus ja työntekijäkokemus strategianne tukipilareita?

 

Pop up -tutkimksemme aiheesta Miten asiakasymmärrys vaikuttaa yksilön työhyvinvointiin?

Innostuneina aiheesta ja sparrailtuamme sisarkäsitteistä asiakaskokemus ja työntekijäkokemus, päätimme toteuttaa aiheesta tutkimuksen HR-ammattilaisten keskuudessa.

Tutkimus on nyt käynnissä joulukuun alkuun asti, joten ehdit vielä vaikuttamaan! Tutkimuksessa siis selvitämme, miten loppuasiakas tunnetaan teidän yrityksessänne ja miten HR käyttää tätä tietoa omassa työssään. TÄSTÄ tutkimukseen

Tutkimus on täysin luottamuksellinen, sitoutumaton ja kysymykset ovat projektin omistajien käsialaa. Tuloksia ei kerrota missään yrityskohtaisesti.

Lisätietoja saat halutessasi projektin omistajilta, Suvi Heliniltä  ja Nunnu Kotilaiselta.

Kiitokset jo yhteistyössä ja verkostossa toimiville ja projektiin vaikuttaneille yksilöille, yhdistyksille ja yrityksille! Kaikki ovat tervetulleita mukaan verkostoomme. Tulokset julkistetaan verkostolle ilmaiseksi tammikuun 2017 puolivälin jälkeen.

Lisätietoja sivuiltamme:
www.redesignWORK.fi
https://www.facebook.com/redesigningwork/ 

Avainsanat